• Urbanizam
  • Vesti

Novi zakon o zaštiti vazduha ne otklanja suštinske uzroke zagađenja

  • Urbanizam
  • Vesti
4. april 2025.

Autor: “Trolejbus Beograd Studentski trg” by Aleksandar Izvor: CC BY-SA 3.0.

Udruženja izražavaju ozbiljnu zabrinutost zbog nedovoljne transparentnosti i ograničene mogućnosti javnosti i stručnih aktera da učestvuju u procesu izrade novog Zakona o zaštiti vazduha. Uprkos njegovom značaju za zdravlje i kvalitet života građana Srbije, proces donošenja zakona nije sproveden u skladu sa važećim propisima, dok predložene izmene ne rešavaju ključne probleme u oblasti monitoringa kvaliteta vazduha, pravovremenog reagovanja na incidente, nadzora i sankcionisanja zagađivača.

Nepoštovanje minimalnih standarda uključivanja javnosti

Javna rasprava o Nacrtu zakona, započeta 15. januara 2025. godine, organizovana je uz poštovanje minimalnih standarda za uključivanje javnosti. Imajući u vidu ozbiljnost problema zagađenja vazduha u Srbiji, smatramo da period od 20 dana nije dovoljan za sveobuhvatnu analizu i diskusiju o predloženim rešenjima i da organizovanje samo jedne, hibridne javne prezentacije u Beogradu nije dovoljno. Prema poslednjem izveštaju o stanju kvaliteta vazduha u Srbiji, pripremljenom od strane Agencije za zaštitu životne sredine, vazduh je prekomerno zagađen u više od 20 gradova i opština širom Srbije, dok je prezentacija organizovana samo u Beogradu.

 

Ključni problemi koji ostaju nerešeni

Uprkos novom zakonskom okviru, neka od najvažnijih pitanja u oblasti zaštite vazduha i dalje ostaju nerešena:

1. Lokalni monitoring kvaliteta vazduha
Predloženi Nacrt zakona i dalje omogućava lokalnim samoupravama da samostalno uspostavljaju mreže za monitoring u skladu sa sopstvenim mogućnostima, što znači da neće biti obavezujućeg, sveobuhvatnog i kontinuiranog praćenja svih zagađujućih materija u vazduhu.

2. Merenja posebne namene u hitnim situacijama
Novi zakon predviđa rok od čak pet dana za nadležne organe da odluče da li će pokrenuti merenja posebne namene u slučaju ekoloških incidenata, poput požara na deponijama, a proces odlučivanja nepotrebno komplikuje. U praksi, to znači da merenje može biti sprovedeno tek nakon što se eliminiše izvor zagađenja, kada su koncentracije zagađujućih materija već vraćene u dozvoljene granice.

3. Nacionalni plan za smanjenje emisija
Predloženo je brisanje odredaba koje definišu ovaj ključni instrument za smanjenje zagađenja iz termoelektrana. Ovaj predlog je naročito problematičan imajući u vidu da termoelektrane ,,Elektroprivrede Srbije” već sedam godina emituju četiri do šest puta više sumpor-dioksida od dozvoljenog čime ugrožavaju zdravlje građana.

Autor: “Trolejbus Beograd Studentski trg” by Aleksandar Izvor: CC BY-SA 3.0.

Građani zaslužuju bolji zakon

Građanima i građankama Srbije potreban je zakon koji efikasno rešava probleme zagađenja vazduha, a ne zakon koji samo formalno zadovoljava zahteve za usklađivanjem sa EU zakonodavstvom. Evropska unija je 2024. usvojila novu Direktivu o kvalitetu vazduha a Ministarstvo zašttie životne sredine tek sada pred javnost stavlja novi zakon kojim se tek delimično obezbeđuje usklađenost sa Direktivom iz 2008. godine. Podaci o zagađenju i efektima po zdravlje ljudi dovoljno govore o tome šta je urađeno u prethodnih 16 godina.

Potpisnice saopštenja:

  • Beogradska otvorena škola, Beograd
  • Regulatorni institut za obnovljivu energiju i životnu sredinu, Beograd
  • Društvo mladih istraživača, Bor
  • Novi put, Kraljevo
  • Lokalni odgovor, Valjevo
  • Tim 42, Leskovac
  • Alternativa za bezbednije hemikalije (ALHem), Beograd
  • Centar za unapređenje životne sredine, Beograd
  • Centar modernih veština, Beograd
  • Centar za zelene politike, Beograd
  • Inženjeri zaštite životne sredine, Novi Sad
  • Ministarstvo prostora, Beograd
  • Mladi istraživači Srbije, Beograd
  • Nacionalna ekološka asocijacija, Beograd
  • Nova planska praksa, Beograd
  • Kraljevački razvojni centar, Kraljevo
  • Regionalna asocijacija vlsnika privatnih šuma „Omorika“,  Priboj
  • RES fondacija, Beograd
  • Zeleni talas, Čačak
  • WWF Adria – Srbija, Beograd

Tekst je originalno objavljen na portalu Mašina ↗

You are using an outdated browser which can not show modern web content.

We suggest you download Chrome or Firefox.